Forfatter: Ella Cosmovici Idsøe, Pål Roland

Mobbeatferd i barnehagen

Temaforståelse - forebygging - tiltak

Av: Ella Cosmovici Idsøe, Pål Roland
Mobbing starter allerede i barnehagen. Det er viktig at en tidlig greier å identifisere barn som utsettes for vedvarende negative handlinger i barnegruppen, og som har problemer med å forsvare seg mot dette.
Den nye Rammeplan for barnehage har mobbing som et prioritert tema. Barnehagene trenger kunnskap og handlingskompetanse for å forebygge og håndtere krenkelser og mobbing i tidlig alder.

I denne boken presenteres forskningsbasert kunnskap på en konkret og handlingsrettet måte for studenter, pedagoger og andre voksne som jobber i barnehagen. Her gis praktiske eksempler på hva mobbing er i denne alderen, hvordan det kommer til syne i barnegruppen, og hvordan det kan utvikle seg over tid. Videre gis det en oversikt over

* forebyggingsstrategier
* konkrete aktiviteter om hvordan man identifiserer og endrer uønsket      negativ atferd i barnegruppen
* tiltak for å bygge sosiale ferdigheter
* implementeringsplan i barnehagen

Samtidig belyses viktigheten av et godt samarbeid mellom barnehagen, hjemmet og andre instanser.