Forfatter: Sturla Sagberg (red).
Forlag:  Fagbokforlaget
Utgivelseår: 2017
ISBN: 9788245019339

Mot til å være barnehagelærer

Verdier som omdreiningspunkt

Av: Sturla Sagberg (red).
Verdier og verdiformidling er blitt viktige ord innenfor lærerutdanning de senere årene, og begrepene kan synes å ha en brobyggende funksjon i et samfunn med økende kulturelt og religiøst mangfold. Men hvordan kan de få den funksjonen, og hvordan kan man utvikle et språk for å gi verdiene betydning og gi mot til å formidle dem?
Denne boken drøfter dette i åtte artikler der hver artikkel har litt ulik synsvinkel:

Hvordan kommer verdisyn til uttrykk i vår tid med økende religiøst og kulturelt mangfold? Fins noe vi kan kalle norske verdier? Verdibasert ledelse er blitt et begrep - men hvilke verdier preger godt lederskap? Når noen føler at de opererer i et etisk og verdimessig ingenmannsland, hvordan kan de erobre dette ingenmannslandet og utvikle etisk kompetanse? Kanskje kan dette skje gjennom å utforske tradisjoner ved de ulike religiøse og kulturelle høytidene? En annen synsvinkel er forsøk på å samtale med barn om det som oppleves som vanskeligst, nemlig dødens gåte. Eller å gå inn i spørsmålet om hva vennskap er, hvordan vennskap kan brytes, og hvordan verdien tilgivelse kan skape ny helhet. Den siste artikkelen ser på verdier i en idéhistorisk sammenheng som så kobles til et aktuelt forskningsprosjekt om praksislæreres syn på verdier. Prosjektet er ett eksempel på forskning som viser hvor viktig verdien mot er som en motsats til frykt.

Boken er resultat av et samarbeid mellom ansatte ved Dronning Mauds Minne Høgskole (DMMH) og Nord Universitet (tidligere Høgskolen i Nord-Trøndelag). Målgruppen er barnehagelærere, barnehagelærerstudenter og enhver som er opptatt av å gi barn moralsk og kulturell kompetanse.

Forfatterne fra Nord Universitet er professor Idar Kjølsvik og universitetslektorene Kathrine Moen og Tryggve Andreassen. Fra DMMH skriver professor Sturla Sagberg, høgskolelektorene Sølvi-Ann Fætten og Marit Hallset Svare, førstelektor Sissel Mørreaunet og førsteamanuensis Svein Sando. Sturla Sagberg har ledet prosjektet og redigert det endelige resultatet