Forfatter: Anne Sælebakke
Utgivelseår: 2015
ISBN: 9788205476783

Barn i balanse

- nærvær og empati i barnehagen

Av: Anne Sælebakke
Hvordan ivareta barns helse og balanse i en travel og urolig tid? Med støtte fra erfarne barnehagelærere viser forfatteren hvordan oppmerksomt nærvær kan ha noe å tilføre en allerede gjennomtenkt og verdifull barnehagepedagogikk.
Barnehageansattes evne til nærvær og empati er sentral for å skape trygge og omsorgsfulle omgivelser for barna. Dette er verdier barnehagen allerede bygger på. Oppmerksomt nærvær er en måte å fremme slike kvaliteter på, styrke de voksnes omsorgsevne og relasjonelle kompetanse.  I tillegg bidrar nærværstrening til å redusere stress og skape gode pusterom for små og store i hverdagen.

Boken er praktisk bygget opp med ideer til nærværsøvelser og aktiviteter for voksne og barn. Den henvender seg i første omgang til ansatte og ledere i barnehager, men er også aktuell i utdanningsøyemed, og for alle med interesse for mindfulness og barns balanse i vår tid.