Forfatter: Inge Bø, Lars Helle
Utgivelseår: 0
Innb: Paperback

Pedagogisk Ordbok

Praktisk oppslagsverk i pedagogikk, psykologi og sosiologi

Av: Inge Bø, Lars Helle
Denne boken er håndboken alle som jobber i barnehage bør ha. Her finner du alle relevant begrep definert.

Dette er et uvurderlig hjelpemiddel for barnehageansatte og førskolelærerstudenter. Den vil også være nyttig for studenter i psykologi, sosiolog, sosialantropologi, andre samfunnsfag med utgangspunkt i bokens fagområder, og for alle innen disse fagene som skal skrive på engelsk.

Hva ligger i begreper som assimilering, DNA, dysfasi, endogen psykose, id, hedonisme, selvoppfyllende profeti? Dette er ord nye studenter i en rekke utdanninger møter tidlig i sin utdannelse. Men i tillegg til innarbeidede fagtermer dukker det stadig opp nye ord og uttrykk som selv garvede fagfolk kan være usikre på. Snart gjelder det flytende intelligens og familierådslag, snart gjelder det forkortelser som MST og SAF. I tillegg til å definere de teoretiske fremmedordene legger forfatterne vekt på å forklare norske betegnelser, for eksempel barnekultur samt andre ord og uttrykk som forekommer i samfunnsdebatter, lovverk, læreplaner og andre offentlige dokumenter.

Alle oppslagsordene presenteres med engelsk oversettelse, dette som hjelp for alle dem som skriver «faglig» på engelsk. På samme måte kan boken være til nytte for folk som blir satt i verv eller stilling der de trenger kjennskap til fagterminologien på området «samfunnsfag». Den er også skrevet for rektorer, foreldre, styre- og rådsmedlemmer innen skolevesenet, helsevesenet og på folk engasjert i politikk.