Forlag:  Cappelen Damm Akademisk
ISBN: 9788202402358

Motstand

Barndom i barnehagen

Uenig eller ulydig? Barns motstand har i lengre tid vært et sentralt pedagogisk forskningsområde internasjonalt.

i de siste årene har barns motstand vært gjenstand for økt forskningsmessig oppmerksomhet i de skandinaviske landene.

Motstand presenterer nordiske barnehageforskere ny kunnskap om barns motstand.
Artiklene i denne fagfellevurderte vitenskapelige antologien er et bidrag til innsikt i barns motstand.
Forskningen springer ut av forskjellige forskningstradisjoner innenfor samfunnsvitenskap og humaniora.
Forskerne drøfter blant annet tema som:

• Motstand og demokrati
  • Motstand og et bærekraftig samfunn
  • Hverdagsmotstand
  • Barns motstand som ressurs
  • Lek som motstand
  • Makt, motstand og frihet

Artiklene i boken er relevante som aktuell forskning for profesjonelt arbeid med barn.
De bidrar med ny kunnskap som gir utdypet mulighet for å forstå barns motstand innenfor institusjonelle rammer.

Maria Øksnes og Marcus Samuelsson har vært redaktører for denne tredje boken i serien:
Barndom i barnehagen. Med seg i denne boken har de: Klara Dolk, Erik Sigsgaard,
Monica Seland og Mari Pettersvold
. Det er også et intervju med Gert Biesta.

Den første boken i serien: Barndom i barnehagen var: Vennskap
som tidligere har vært hovedbok i bokklubben. Den andre boken i serien var: Læring.