Forfatter: Anne Sofie Heen, Marianne Wiik

Fra sans til samling

Aktiviteter for de minste

Av: Anne Sofie Heen, Marianne Wiik
Fra sans til samling – Aktiviteter for de minste er en idébank med 30 morsomme aktiviteter som stimulerer sansene. Aktivitetene passer særlig godt for de yngste barna i barnehagen, men også de eldste vil la seg begeistre. Materialene som brukes fins i barnehagene allerede.
Boka er praktisk i bruk og kan slås opp som en bordkalender. Sidene som vender mot barna inneholder vakre og fargerike foto av prosessen, mens sidene som vender mot den voksne har trinn-for-trinn-forklaringer. Å stimulere barnets sanser er helt sentralt innen småbarnspedagogikken. Barnet erfarer verden gjennom sansene, og disse erfaringene lagres og utvider barnets forståelse. Nye erfaringer gir kunnskap både rent kognitivt og kroppslig. Aktivitetene i Fra sans til samling stimulerer flere sanser på en gang. De er lagt opp slik at de kan danne en sosial arena for felles opplevelser hvor begeistring og utforskertrang er drivkraften, men hvor det også er rom for samtale og refleksjon.