BF1 / 2022 Hvem bør gjøre hva?
Diskusjonen om arbeidsfordeling og ansvar er ikke primært en profesjonskamp, for det vi egentlig diskuterer, er barnehagens innhold og det pedagogiske tilbudet barna skal få mulighet til å ta del i. I stedet for å spørre hvem som bør gjøre hva, skal vi kanskje heller stille følgende spørsmål: Hva er de pedagogiske kjerneoppgavene i barnehagen? Det er nemlig ikke så enkelt som at de praktiske og pedagogiske oppgavene er helt adskilt og aldri glir over i hverandre. Et litt ekstra langt dobesøk kan bli til en svevende samtale om hvorfor noen mennesker ønsker å kremeres. Når en vott må byttes inne i garderoben, kan det innebære et utsagn som vekker bekymring. For han som har vært sliten hele ettermiddagen, kan det være godt å hvile litt på benken mens kjøkkenbordet vaskes. Disse tre situasjonene – og mange lignende – kan defineres som praktiske oppgaver, men krever like fullt en ansatt med kunnskap og faglig skjønn for å gjøre situasjonen til en viktig pedagogisk situasjon. Der barnehagebarn er, trengs det barnehagefaglig kunnskap, og den trengs også på kontoret, på møterommet og i samarbeid med andre instanser.
Dette temanummeret er en invitasjon
til å leke. Ta i bruk den sterke lekekompetansen
dere
bruker i møte med ungene, og lek at barnehagen
kan være noe annet enn det vi kjenner i
dag. Du vet der fireåringen sier at «dette legohuset
er verdens største rompalass», og du svarer
«åh, ja, jeg ser det platået der, er det der de skyter
raketter ut fra»? Akkurat slik vil jeg at du skal
lese denne utgaven av Barnehagefolk. Selv om
dansende zombier og glitrende dronninger skal
få lov til å bli værende i barnas fantasiverden,
går
det an å håpe på en annen barnehagevirkelighet.
Men den blir ikke mulig om vi ikke kan forestille
oss den.
Les mer om nummeret her med noen artikler og leder m.m.
God lesning!