Forfatter: Astrid Lindgren
Illustratør: Ilon Wikland
Forlag:  Cappelen Damm AS
Utgivelseår: 1984 (1. utgave)

Se, Marikken, det snør

Av: Astrid Lindgren
Emneknagger: JulVinter
I dag sover hele Junibakken litt lenger enn ellers. For det er søndag og mørk vintermorgen, hvem vil ikke sove da?

Men rett som det er, våkner alle i tur og orden, men Marikken sover ennå og vil ikke våkne. Men Lisabeth vet hva hun skal gjøre for å få liv i henne. Hun trekker rullegardinen opp med et smell, og i neste sekund roper hun: - Se, Marikken, det snør! Da kommer Marikken seg opp fra senga i en fart. Den første snøen, det er jo noe underlig og herlig med den.

Beskrivelse:
En dag våkner Marikken og Lisabet og får se den aller første snøen lave ned utenfor vinduet. De skynder seg ut for å leke. Neste dag skal de være med Alva ut og kjøpe julegaver, men Marikken er syk, og må være hjemme. Utenfor lekebutikken får Lisabet beskjed om å vente på henne mens hun er inne en tur. Da kommer Svenssons slede kjørende forbi, med vesle-Gustav bak på meiene. Han roper at det tør ikke Lisabet. Men så kommer en annen slede, og den stopper ved butikken...

Bokhyllepedagogen anbefaler:

Alva og Lisabet skal ut og handle julegaver. Den første snøen har falt, og det er skikkelig vinterføre og isende kaldt.

Mens Alva er i butikken skal Lisabet vente utafor, men hun klarer ikke å la vær å tøffe seg litt og hoppe bakpå meiene til bonden Andersson sin slede.

Uten at Andersson vet det står Lisabet bakpå meiene langt avsted, langt uti skogen og langt langt bort fra junibakken og byen.

Når Andersson til slutt oppdager den lille jenta bakpå meiene blir han sint og setter henne av i skogen så hun må finne veien hjem selv. Stakkars Lisabet kjemper seg fram, og fryser og er helt utslitt. Hun søker ly i et fjøs hos ei ku en stund før hun legger ut på veien hjem igjen.
Heldigvis går alt bra til slutt, men det ser dårlig ut et øyeblikk!

Denne boka husker jeg så godt fra da jeg selv var liten. Jeg elska illustrasjonene, spesielt fra lekebutikken. Ilon Wikland tegner så fantastiske illustrasjoner som lager en nydelig stemning.

I denne boka får man et lite innblikk i både hvordan enkelte barn hadde det før i tida, en utrolig spennende historie og julestemning! (I andre historier om Marikken og Lisabet kommer det også så tydelig fram forskjellene på fattige og rike, spennende å lese om for dagens barn.)

Og attpåtil en fæl voksen, som både banner og drikker og synger fylleviser! Det er noe å snakke med barn om når man leser boka tenker jeg! Hvordan kunne han være så fæl at han lar henne være aleine i skogen?
Men man møter også varme, nære voksne! Og søskenkjærlighet.

Jeg elsker historiene om Marikken og Lisabet. Astrid Lindgren fortalte så gode historier! På tross av fylleviser, fæle voksne og beskrivelser av en helt annen tid - har denne boka tålt tidens tann.

Gitt ut på @barneboker

cover