Forfatter: Sauermann, Marcus, Heidschötter, Uwe
Illustratør: Valgermo, Finn
Forlag:  Fortellerforlaget
Utgivelseår: 2013 (1. utgave)

Når mamma blir et monster

Av: Sauermann, Marcus, Heidschötter, Uwe
Emneknagger: Skilsmisse
Når pappaen din har flyttet ut og mammaen din har forvandlet seg til et monster, er det mye som forandrer seg.

Du får mer godterier. Du må ofte trøste monsteret. Du må klare langt mer på egen hånd, og du behøver ikke å sove alene.

Bokhyllepedagogen anbefaler:

• Reklame/lesereksemplar. Dagens bok: Når mamma blir et monster. Av Marcus Sauermann, illustrert av Uwe Heidschötter.

Mammaer som er monstre er ganske krevende. De er ikke tilstede, kjefter for ingenting. Gråter og trenger trøst, og man må liksom ordne alt selv. Dårlige til å spille fotball er de også.

Spesielt ille blir de om kvelden, da kommer mamma-monsteret på alt som er trist. Og VIRKELIG ille blir det når mamma-monsteret møter på pappa-monsteret.. da er det best å late som at alt er i orden. Selv om det ikke er det.

En litt spesiell bok vil jeg si, om en familie som går gjennom et samlivsbrudd. Begge foreldrene blir i dette bruddet gjort om til monstre. Men vi følger mammaen og barnet gjennom boka. Mammaen orker ingenting og får ikke glede av noe, har tydelig kjærlighetssorg og er veldig trist. Heldigvis blir mamma-monsteret sakte men sikkert til seg selv igjen, med trøst og venner, og når hun møter en ny kjæreste.

Jeg vet ikke helt hva jeg syns om denne boka. Jeg likte illustrasjonene godt, og syns mamma-monsteret er kult og uttrykksfullt tegna. Jeg likte også at boka på en måte beskriver hva som skjer med en person som er deprimert.

Og kanskje er det på en måte sånn mange barn opplever det når foreldrene går fra hverandre. Men jeg syns også at det var litt mye ansvar over på dette barnet for å holde monstrene i sjakk. Det likte jeg ikke helt. For et barn skal ikke gjøres ansvarlig for voksnes følelser.

Men kanskje er det poenget med boka?
    Jeg er også litt usikker på hvem denne boka er for. Er den en bok barn vil like? Min eldste leste den selv én gang og var ikke interessert i å lese den igjen da jeg spurte. Min yngste tenker jeg er for liten til å forstå den helt.

Kom gjerne med tilbakemeldinger dersom dere har erfaringer med denne boka!

Kanskje er den fin å lese med barn der foreldrene går gjennom et brudd, kanskje er den mest for de voksne?
    Gitt ut på @fortellerforlaget

cover