Forfatter: Ingrid C. Nordli, Kristian Skog
Forlag:  Fagbokforlaget
Utgivelseår: 2024 (1. utgave)

Lytting i barnehagen

Av: Ingrid C. Nordli, Kristian Skog
Emneknagger: Barnehagepedagogikk
Denne boka er en inspirasjonskilde for bruk av lytteaktiviteter i barnehagen, for å støtte utviklingen av barns lytteforståelse og lytteferdigheter.

Den gir en dypere forståelse av lyttebegrepet og har som mål å fremme økt lyttebevissthet blant barnehagelærerstudenter og barnehagelærere. Forfatterne definerer lytting og beskriver lytteprosessen i detalj. De forklarer konsepter som aktiv og oppmerksom lytting og beskriver forskjellige lytteperspektiver og lyttetyper. I boka presenteres planlegging, gjennomføring og evaluering av åtte lytteaktiviteter som fremhever fortellekompetanse, ordforråd, begrepsforståelse og språkets musikk. Sentrale elementer i lytteaktivitetene er likeverdig dialog, gjensidig medvirkning, lydhørhet og forundring. Lyttesirkel benyttes som samtaleverktøy i aktivitetene og pedagogisk dokumentasjon brukes som arbeidsmetode. Ingrid C. Nordli er førstelektor i språkvitenskap, med vekt på språkutvikling og fonetikk. Kristian Skog er barnehagelærer, låtskriver og musiker.