Forfatter: Vea Vecchi

Blå blomster, bitre blader

Kunst og kreativitet i Reggio Emilia

Av: Vea Vecchi
Denne boken utforsker kunst og kreativitet i barns læringsprosesser, og atelierets og atelieristens rolle i barnehagene i Reggio Emilia. Atelieret er et innholdsrikt verksted, med materialer, redskaper, tverrfaglige undersøkelser og uttrykk.
Boken bygger på de unike erfaringene til forfatteren Vea Vecchi, som i 1970 ble ansatt som av de første atelieristene i Reggio Emilia.

Vea Vecchi trekker leseren med seg gjennom vakre eksempler når hun beskriver atelierets historie og atelieristens rolle. Viktige temaer er:

Læringsprosesser og kunnskapsbygging

Teorien om barns hundre språk, de poetiske språkenes rolle

Organisering, arbeidsmåter og verktøy, pedagogisk dokumentasjon

Det fysiske miljøets rolle

Forholdet mellom atelieret, atelieristen, barnehagen og barnehagelærerne

Boken er viktig for dem som studerer, utøver, setter rammer for og forsker innenfor pedagogikk, og for alle som interesserer seg for kunst og læring.