Forfatter: Bente Fønnebø, Anne Lise Johnsen Swart og Unni Jernberg (red).
Forlag:  Cappelen Damm Akademisk
Utgivelseår: 2021
ISBN: 9788202664619

Samiske stemmer i barnehagen

Av: Bente Fønnebø, Anne Lise Johnsen Swart og Unni Jernberg (red).
Samiske stemmer i barnehagen er en fagbok som fokuserer på å ivareta urfolks rettigheter nedfelt i FNs barnekonvensjon. Etter rammeplan i 2017 skal alle barnehager formidle og gi barn kjennskap til samiske urfolks språk, verdier, historie og tradisjoner. I boken møter du samiske kulturformidlere, ledere og barnehagelærere med lulesamisk, nord- og sørsamisk, skoltesamisk og sjøsamisk bakgrunn og perspektiver. Samisk historie, tradisjoner og kultur kan bidra til ny kunnskap om og refleksjon over måter å tenke medvirkning, danning og bærekraftig utvikling.

Boken handler om mer enn å formidle samisk historie, kultur og tradisjoner. Den formidler også ulike veier til kulturell, språklig og pedagogisk tenkning i barnehagen. Den handler om ulike innganger til kulturelt mangfold og hvordan kultursensitivitet kan bidra til respekt og likeverd. Forfatterne ønsker å inspirere til kritisk refleksjon og bidra til å videreutvikle den pedagogiske tenkningen som allerede finnes i dagens barnehager.

Les artikkelen:
Det er ikke nok å fargelegge flagget. og spise reinkjøtt

Samiske stemmer i barnehagen henvender seg først og fremst til studenter på barnehagelærerutdanningen og ansatte i barnehagen. Boken henvender seg også til studenter på ulike kulturstudier og andre relevante utdanninger. Den er også interessant for forskere og andre interesserte.

Bidragsytere i boken er: Laila Alexandersen Nutti, Meerke Krihke Leine Bientie, Birgit Åshild Andersen, Anne Lise Johnsen Swart, Venke Tørmænen, Máre Helander, Bente Fønnebø, Ante Mikkel Gaup, Gunn Tove Minde, Birgit Somby, Unni Jernberg, Aino Linnea Danielsen, Lilian Urheim, Sigrid Frostvoll, Astrid Ingebjørg Swart, Liisa-Rávná Finbog, Hanna-Maaria Kiprianoff, Kristin Roen, Sissel Varsi, Per Isak Vars og May Lise Vars Ingebrigtsen.

cover
kr 299,00