Forfatter: Tor Åge Bringsværd, Lisa Aiasato (ill).
Forlag:  Gyldendal Norsk Forlag AS
Utgivelseår: 2014
Innb: Innbundet
ISBN: 9788205462670

Tambar får en ny venn

Av: Tor Åge Bringsværd, Lisa Aiasato (ill).
Emneknagger: Vennskap
Det skjer noe rart da Tambar og Gurine er på butikken for å handle: Hyllene raser sammen, og det ser ut som det skjer helt av seg selv! Men Tambar ser en liten grå skikkelse som iler ut.

Den lille viser seg å være en fjøsnisse. En frustrert fjøsnisse. Tobias fjøsnisse har sovet under jorda i mange år, for bondegården der han ryddet og ordnet, der han fikk grøt på julaften, er borte og erstattet av høye bygg og butikker. Tobias liker ikke å være arbeidsløs. For hva er en fjøsnisse når ingen har bruk for han lenger?

Troll og fjøsnisser har alltid vært greie mot hverandre. Klarer Tambar og Gurine å klekke ut en plan for Tobias Fjøsnisse?