Forfatter: Kjell Åge Gotvassli
Forlag:  Universitetsforlaget
Utgivelseår: 2020

Kvalitetsutvikling i barnehagen

Fra vurdering til ny pedagogisk praksis

Av: Kjell Åge Gotvassli
Emneknagger: Kvalitet
Barnehagekvalitet er vanskelig både å måle og definere. Derfor fins det også mange forskjellige synspunkter på hva kvalitet i barnehagefeltet er. Forståelsen av kvalitet får konsekvenser for barnehagens mål, innhold og oppgaver.

«Kvalitetsutvikling i barnehagen» gir en innsikt i noe av det vi forskningsmessig vet om den norske barnehagekvaliteten. Ulike posisjoner i diskusjonen blir presentert, og det diskuteres hvorvidt det er mulig og ønskelig å få frem generelle og målbare kriterier. I en viktig del av boka drøftes det hvordan den enkelte barnehage, gjennom kollektive arbeidsprosesser, kan arbeide med kvalitetsutvikling.

Boka er skrevet for barnehagelærerstudenter og for ledere på alle nivåer som allerede jobber i barnehagesektoren.

Kjell Aage Gotvassli har Anne Sigrid Haugset og Birgitte Ljunggren som medforfattere på tre av bokens kapitler.

Bla i boken