Forfatter: Kjetil Børhaug, Marit Bøe
Utgivelseår: 2022
Innb: Innbundet

Det er her det skjer!

Møter med religion, etikk og filosofi i barnehagen

Av: Kjetil Børhaug, Marit Bøe
Etikk, religion og filosofi spiller en stor rolle i livene våre, også i barnehagens hverdagsliv.
Denne antologien viser hvordan religiøsitet, etikk og filosofi oppstår og erfares i barnehagens pedagogiske praksis, av forskere, personalet, foreldre og barn.

Målet med boken er å belyse lite utforskede sider ved livet i barnehagen. Temaer som liv og død, riktig og galt, makt, frihet og barns lek og læring er trukket frem i praksisnære empiri fra barnehagen. Den skal gi barnehagelærerstudenter, forskere og andre barnehageinteresserte økt innsikt i hvordan religion, etikk og filosofi gjør seg gjeldende i barnehagepedagogiske praksis. Tematikken drøftes av norske og utenlandske praktikere og forskere innenfor SRLE og pedagogikkfaget.

Redaktøren Teresa K. Aslanian har med seg bidragsyterne Luke J. Addison, Mari Alnæs, Caralyn Blaisdell, Jane Bone, John M. Davis, Nina Johannesen, Eva M. Johansson, Guro Hansen Helskog, Kari Krogstad, Lynn J. McNair, Else Cathrine Melhuus, Soern Finn Menning og Anna R. Moxnes.