Forfatter: Mari Pettersvold, Solveig Østrem
Utgivelseår: 2019
ISBN: 9788202569525

Problembarna

Manualer og metoder i barnehage, skole og barnevern

Av: Mari Pettersvold, Solveig Østrem
Omfattende burk av manualser og programmer griper tungt inn i barn og unges hverdag og i profesjonutøvernes arbeid. Denne antologien retter et kritisk søkelys på noen av programmene og det fenomenet de representerer.
• Har programmene den påståtte effekten?
• Hva er programmenes faglige og verdimessige fundament?
• Har manualer og standardiserte løsninger noen plass i arbeid med barn og unge?

Programmene kan forstås som et svar til politikere som etterspør effektive tiltak for å forebygge og løse problemer. Mantraet er at jo tidligere innsatsen settes inn, jo større er sjansen for å hindre for eksempel mobbing, svake skoleresultater, frafall i videregående skole og psykiske lidelser blant barn og ungdom. Det handler også om enorme statlige overføringer og om hvordan økonomiske og personalmessige ressurser kanaliseres i retning programmene.

Femten forfattere fra ulike fagfelt bidrar i antologien. Problembarna bør leses av leses av alle som ønsker mer kunnskap om standardiserte metoder som anvendes i barnehage, skole og barnevern.