Forfatter: Wenche Aasen, Bakke, Kari; Jenssen, Cathrine og Sæbø, Aud Berggraf (red.), Kari Hoås Moen
Forlag:  Universitetsforlaget
Utgivelseår: 2021

Utadrettet barnehageledelse

Av: Wenche Aasen, Bakke, Kari; Jenssen, Cathrine og Sæbø, Aud Berggraf (red.), Kari Hoås Moen
Emneknagger: BarnehageadministrasjonKommunikasjon
Store endringer i barnehagesektoren bringer ledelsens blikk ut av barnehageporten i større grad nå enn før.
Sterkere konkurranse om foreldre og barn, økte krav fra styringsaktører om implementering av rammeplan, kompetanseheving, tverretatlig samarbeid og ulike former for kvalitetsarbeid preger hverdagen. Utadrettet ledelse har dermed blitt en viktig lederpraksis. Både interesser og verdier settes i spill. Dette er imidlertid lite utforsket i barnehagesektoren, og temaet må debatteres i praksisfeltet. Utadrettet barnehageledelse svarer på begge disse utfordringene.

Boka presenterer ny forskning, samtidig som det legges til rette for diskusjoner og refleksjoner for praktikere. Artiklene spenner over tema som markedstilpasning og foreldresamarbeid og ledelsespraksiser i møte med ulike former for styring.

Antologien består av både empiriske og teoretiske bidrag og retter seg mot barnehagelærerutdanningen og etter- og videreutdanning i ledelse.

Redaktørene Wencke Iversen, Birgitte Ljunggren og Kari Hoås Moen har med seg bidragsyterne Anniken Dale, Kari Emilsen, Elsa Fjeldavli, Kjell Aage Gotvassli, Per Tore Granrusten, Berit Groven, Gry Mette D. Haugen, Anne Sigrid Haugset, Charlotte Johannessen, Rasmus Kleppe, Tonje Lauritzen, Elin Furuset Lie, Bodil Eide Moe, Merete Moe, Torill Moe¸ Kjersti Nissen, Kristine Warhuus Smeby og Anne D. Svendsen.