Forfatter: May-Britt Drugli, Ragnhild Onsøien
ISBN: 9788202669058

Sårbare småbarn

Av: May-Britt Drugli, Ragnhild Onsøien
Sårbare småbarn handler om små barn som har et særlig behov for å inngå i nære og omsorgsfulle relasjoner til de ansatte i barnehagen.

Det antas at så mange som 15 -20% av norske barn er i risiko for å utvikle psykososiale vansker. Mange av disse barna går i våre barnehager.
Hovedboken denne gang «Sårbare småbarn», er skrevet av May-Britt Drugli og Ragnhild Onsøien, og gir oss ny viktig forskningsbasert kunnskap om barn i risikosonen – og gode råd om hva vi i barnehagen kan bidra med i arbeidet med de yngste barna i barnehagen.

Noen sårbarheter er medfødt, for eksempel genetiske eller nevrobiologiske sårbarheter
som har oppstått etter eksponering for rus i fosterlivet, eller barnets temperament.
Slike sårbarheter kan bidra til å vanskeliggjøre barnets samspill med foreldre, barnehagens ansatte og andre barn, for eksempel ved at barnet er urolig, strever med oppmerksomhet, ofte uttrykker sterke og vanskelige følelser (frustrasjon, sinne, engstelse osv.)

For at medfødte sårbarhet rike skal utvikle seg til mer alvorlige vansker, trenger disse barna spesielt god og tilpasset omsorg og stimulering. I andre tilfeller utvikles sårbarheter over tid, for eksempel som følge av problemer i barnets tidlige samspill med foreldrene, belastede hjemmeforhold, uheldige livshendelser eller omsorgssvikt.

Forhold i barnehagen kan også bidra til å fremme eller opprettholde sårbarheter hos barn, blant annet uheldige relasjoner til ansatte eller manglende inkludering i det sosiale fellesskapet med andre barn. I mange tilfeller er det en kombinasjon av medfødte sårbarheter og belastninger i barnets miljø som fører til at barn er i risiko for å utvikle vansker. Uansett årsaker til sårbarheter, vil disse barna ha behov for et spesielt godt og stimulerende omsorgsmiljø i barnehagen.

I boken har Drugli og Onsøien søkelyset på hvordan barnehagen kan støtte sårbare barns sosioemosjonelle utvikling i barnehagehverdagen. Barns sosioemosjonelle utvikling er helt sentral de første leveårene fordi den legger grunnlag som all senere utvikling bygger på.
Ved å fremme små barns sosioemosjonelle utvikling kan barnehagen bidra til å tilrettelegge for positive «snøballefekter» i barnas utviklingsprosess.

«Sårbare småbarn» handler også om barnas «bagasje» ved barnehagestart – og hvordan oppdage sårbarheter, samt ulike tiltak som er aktuelle i arbeidet i arbeidet med sårbare barn i barnehagen. Boken beskriver også det viktige foreldresamarbeidet og behovet for et godt tverrfaglig samarbe3id.

Vi anbefaler boken til alle som ønsker å bidra til et bedre samarbeid for de sårbare småbarna! Boken gir dere ny oppdatert kunnskap, utgangspunkt for viktig felles refleksjon, øvinger og konkrete tips til arbeidet.