Forfatter: Øivind Aschjem, Siri Søftestad
Forlag:  Universitetsforlaget
Utgivelseår: 2016 (1. utgave)

Hvis klær kunne fortelle

Av: Øivind Aschjem, Siri Søftestad
Vold, seksuelle overgrep og omsorgssvikt har vært preget av tabu, hemmeligholdelse og fortielse. Hvis klær kunne fortelle er en fagbok som dokumenterer vold og overgrep ved bruk av visuelle og litterære elementer, og som formidler praktisk informasjon og kunnskap om emnet.
Boka består av fotografier av barneklær og gjenstander eid av barn utsatt for vold og seksuelle overgrep, samt små fortellinger knyttet til hvert plagg.

Forfatterne presenterer faglige drøftinger knyttet til fagpersonen. Hvordan kan en forberede seg på å bli en kompetent praktiker i et fagfelt som krever bred kompetanse, mot og handlekraft? Med traumebevisst tilnærming vil boka vise hvilke muligheter og utfordringer fagpersoner står overfor.

Boka vender også blikket utover mot forholdet mellom fagpersonen og den som har vært utsatt for vold og overgrep. Her vektlegges blant annet relasjon og kommunikasjon, de profesjonelles handlekraft, praktiske framgangsmåter og samtalemetodikk.

En av målsettingene med boken er å gi forståelse og handlekraft i våre møter med barn utsatt for vold og overgrep.

Boken bygger på bildene og tekstene fra utstillingen: Hvis klær kunne fortelle, en utstilling som allerede er sett av mer enn hundre tusen mennesker.

Barnehageforum.no har i samarbeid med forfatterne og reddesmå.no laget en digital visning av utstillingen som du kan se her: http://barnehageforum.no/klesutstilling.aspx