Forfatter: Anne Eriksen og Bjarne Isaksen (red).
Forlag:  Universitetsforlaget
Utgivelseår: 2020

Kunsten å samles

Av: Anne Eriksen og Bjarne Isaksen (red).
I denne boken utforsker forfatterne samlingsstunden i barnehagen.
Gjennom ni artikler tematiseres og diskuteres ulike perspektiv på hva en samlingsstund er, hva den kan være, og barnehagelærerens rolle i denne. Antologien søker å skape en bro mellom teori og praksis, primært i en nordisk kontekst, og diskuterer blant annet følgende:

· Hva kan en samlingsstund være?
· Hvor og når kan samlingsstunden foregå?
· På hvilke måter kan man lede en samlingsstund?
· Hvordan kan samlingsstunden stimulere barns lyst til å leke, utforske, lære og mestre?

Boka er skrevet for studenter i barnehagelærerutdanningen.

Bla i boken

Forfatterne kommer fra fagområdene drama og teater, musikk, kunst og håndverk, pedagogikk og logopedi. Redaktørene Anne Eriksen og Bjarne Isaksen kommer begge fra kunstfaglige utdanninger og er opptatt av flerfaglige møter i undervisning og forskning. De har med seg bidragsyterne Maria Dardanou, Nina Helene Dønnem, Gøril Figenschou, Bengt Arve Haugseth, Bente Karlsen, Ingrid C. Nordli, Anja Maria Pesch, Kristian Skog, Miriam Wiik og Kirsten Sivertsen Worum.