Forfatter: Marit Ranum Granholt

Barnehagelæreren som inspirator

Av: Marit Ranum Granholt
Emneknagger: Motivasjon
Barnehagelæreren er i posisjon til å være en inspirator, til å inspirere og engasjere både barn, foreldre, kollegaer og samfunnet forøvrig. Hvilken betydning har barnehagelæreren, og hva kan det innebære å være en inspirator?

Barnehagelærere har en krevende profesjon som påvirkes av både faglige, politiske og økonomiske føringer. Den påvirkes også av synet på barn, barndom og barnehager. Å være en inspirator har sammenheng med barnehagelærerens kompetanse, kraft og mot, men er også avhengig av et samfunn som er villig til å investere i en god barndom i barnehager.

Boka henvender seg til studenter i barnehagelærerutdanningen, til praksisfeltet og til alle som er opptatt av barnehager.

Innholdsfortegnelse og bokutdrag

Marit Ranum Granholt er tidligere førstelektor i pedagogikk i barnehagelærerutdanningen ved OsloMet. Hun er utdannet barnehagelærer. I 2015 ble hun av PBL kåret til Årets Barnehageinspirator