Forfatter: Ellen Beate Hansen Sandseter, Øyvind Kvalnes

Risikofylt lek

En etisk utfordring

Av: Ellen Beate Hansen Sandseter, Øyvind Kvalnes
Barn trenger spenning og utfordringer for å utvikle seg på sunne måter og bli selvstendige og robuste. Det er avgjørende at de får handlingsrom for risikofylt lek utenfor de voksnes radar. Gjennom å løpe, klatre, sykle og hoppe blir barn kjent med sin egen kropp og tilværelsens muligheter.
Risikofylt lek. En etisk utfordring kobler sammen kunnskap fra barndomsforskning med etisk teori. Forfatterne diskuterer risikofylt og utforskende lek som en nødvendig kilde til læring og mestring. I hvor stor grad skal vi beskytte barna? For lite beskyttelse kan føre til at barn skader seg, mens for mye beskyttelse gjør at de går glipp av mange av lekens positive effekter. Det er her de etiske dilemmaene oppstår og vi må finne en god balanse mellom gjøre-godt-etikk og unngå-skade-etikk.

Ellen Beate Hansen Sandseter har vært opptatt av å forske på hvilken betydning risikofylt lek har for barna som engasjerer seg i den, både i lekens egenverdi og som en kilde for utvikling og læring. For barn som engasjerer seg i risikofylt lek, er den spenningsfylte og ekstatiske opplevelsen det som står i fokus. Leken gir intense mestringsopplevelser som man vokser på som individ, men man risikerer samtidig at man feiler og kan få negative opplevelser. Man kjøper ekstasen ved å nærme seg frykten. Et samfunn som frarøver barn muligheten til å søke spenningsopplevelser, lære seg å vurdere og håndtere risiko, og å bli kjent med seg selv , sitt nærmiljø og sine egne grenser, vil være et samfunn (en barnehage) som gjør barna en bjørnetjeneste.
De vil vil kanskje på kort sikt unngå skade, men på lengre sikt vil barna gjøres mindre i stand til å ta hensiktsmessige valg i situasjoner som setter dem overfor risikoavgjørelser.

Øyvind Kvalsnes er filosof og har lenge vært opptatt av hvordan risikofylt utforskning av verden er viktig for barns utvikling. ) I 2009 skrev han kronikken: "Slipp bomullsbarna fri!" Den var inspirert av forskningen til Ellen Beate samt egne erfaringer som far, og skapte debatt om farene ved å beskytte barn mot alt som kan være fysisk og mentalt farlig.

Et barn som får muligheter til å klatre, løpe, hoppe, spikke og være på oppdagelsesferd (utenfor de voksnes radar), har gode muligheter til å bli kjent med seg selv. Risikofylt lek gjør det mulig å utforske hva det vil si å være akkurat meg, dette mennesket som lever her og nå, med sin egen enestående historie.

Boken anbefales som utgangspunkt for en gjennomgang av hvordan egen barnehage, gir rom for risikofylt lek. Hvordan gir lekeplassen i barnehagen muligheter for å utforske sine egne grenser for spenning og sprell? Har lekeplassen og de ulike lekeapparatene muligheter for å bli kjent med nye sider ved seg selv.