Forfatter: Margareta Öhman

La leken fremme språket

Av: Margareta Öhman
Emneknagger: LekSpråk
NOE AV DET VIKTIGSTE i barns liv er at de får utvikle språket sitt, og det å stimulere barns språkutvikling er et prioritert område i barnehagen.
Ettersom lek er en naturlig arena for språklig samspill, må vi se nærmere på lekens vilkår og forutsetninger. Vi må være nær barna i lek, enten vi deltar i den, nærgransker den eller gjør begge deler. For å være nær barna på en støttende måte må vi ha kunnskap om lek. Vi må vite hva vi skal se etter, hvordan vi kan snakke i leken, hvordan vi kan fordype den, og hvordan vi kan skape forutsetninger for å gjøre den mer kompleks og for å få inn mer språk i leken. Vi må også skape møteplasser for lek som lokker og utfordrer barna til å bruke språket i større grad.

I La leken fremme språket retter forfatteren søkelyset på de ulike aspektene ved begynnende og mer kompleks late-som-lek som bidrar til språkutvikling, som blant annet symbolsk tenkning, narrativitet og litterasitet. Med dette som utgangspunkt fremhever boken også pedagogens ansvar for å balansere støtte og utfordringer, uten å ta fra barna retten til glede seg over å være i stand til og få lov til å leke. All lek er viktig for barn.