Forfatter: Tor Åge Bringsværd, Anne G. Holth (ill).
Forlag:  Cappelen Damm AS
Utgivelseår: 2017
Innb: Innbundet
ISBN: 9788202567613

Den store boken om Løveungen og Frøken Kanin

Serie: Karsten og Petra

Av: Tor Åge Bringsværd, Anne G. Holth (ill).
Emneknagger: Kosedyr
Når to vil kle seg ut er er den ellevte boka i den populære serien om Berte, bøkene som både barna og anmelderne elsker. Bli med og se hva som skjer når Berte og vennene hennes vil kle seg ut, sammen med hele barnehagen! «Fantasikarneval i absurd og lettbeint stil» (Kine Hult, Oppland Arbeiderblad) Sagt om serien: «Godteri i bokform» (Dagbladet) «Humor og poesi for de minste» (Aftenposten) «Det er som med godteri. Man blir hekta. Vil ha mer.» (barnebok.no)

Når Karsten og Petra leker sammen, da leker Løveungen og Frøken Kanin sammen, de også. De leker at de er i Afrika. De leker sjørøvere. De leker cowboyer og indianere. De leker at de er på eventyr i verdensrommet.

De første bøkene om Karsten og Petra kom i 1992. Det er blitt en hel bokserie om de to barnehagebarna. Mange barn kjenner Karsten og Petra, også på grunn av filmene som er laget om dem og kosedyrene deres.