Forfatter: Ann Hege Waterhouse
Utgivelseår: 2017

Med kunst i barnehagen

Av: Ann Hege Waterhouse
Rike kunstopplevelser gir næring til barns undring, fabulering, egen kulturskaping og lek. I boka Med kunst i barnehagen tar forfatteren for seg kunst som et mulighetsfelt for faglig pedagogisk arbeid i barnehagen, og du møter ulike perspektiver knyttet til kunst, barns kunstmøter og barnehagelærerens rolle og ansvar i ulike kunstfaglige kontekster.
Kunstens funksjon er mer enn behag. Kunst skal pirre og åpne opp for følelser, nysgjerrighet, utforskning og eksperimentering. God kunst skal kjennes på kroppen, henvende seg til sansene og til intellektet. Kunst er språk!

Med kunst i barnehagen er skrevet for studenter i barnehagelærerutdanninga og alle andre som er opptatt av barns møter med kunst i barnehage, i kunst- og kulturinstitusjoner og i samfunnet.

Ann-Hege Lorvik Waterhouse er førstelektor i forming, kunst og håndverk ved institutt for barnehagelærerutdanning ved høgskolen i Oslo og Akershus. Waterhouse har i mange år arbeidet med barn og kunst i ulike kontekster og har gjennomført flere kunstformidlingsprosjekter i barnehage og museum.