Forfatter: Anne Greve, Eilen Bergvik, Knut Olav Kristensen
Innb: Heftet

Sammen i lek

Av: Anne Greve, Eilen Bergvik, Knut Olav Kristensen

Hva skjer hvis lærere deltar i barns lek?

I boka Sammen i lek utfordrer forfatterne forståelsen av at lek kun er noe som hører barna og barndommen til. Forfatterne viser at dersom lærere i barnehage og skole blir med i barns lek uten et annet mål enn å skulle leke, kan leken fortsette. Lærere kan delta i lek på måter som inspirerer til mer lek. Men dette er ikke lett, og den studien som forfatterne bygger denne boken på, viser også til de mange dilemmaer og utfordringer som lærere står overfor når de skal delta i lek med barn.

Forfatterne av Sammen i lek har gjennomført en studie der de gjennom bruk av ulike metoder forsøker å finne svar på hvordan lærere opplever å ta del i barns lek og hvordan barn opplever det at lærere blir med på leken. Kunnskap om improvisasjon og kunnskap om dramatisk lek som estetisk uttrykk trer frem som to viktige forutsetninger for at en slik deltakelse skal inspirere til mer lek.

Sammen i lek en vitenskapelig monografi som henvender seg til lærere i barnehage og skole, til lærerstudenter i barnehagelærer- og grunnskolelærerutdanningen og til forskere som er opptatt av å få mer kunnskap om barns dramatiske lek.