Forfatter: Axel Scheffler
Illustratør: Arne Ruste
Forlag:  Omnipax
Utgivelseår: 2022 (1. utgave)

Vemlingene

Av: Axel Scheffler
Møt de tre vemlingene - og ei veldig modig jente. Nominert til ÅRETS BILDEBOK (The British Book Award 2023)

Det aller verste med trollet, heksa og spøkelset, er at de liker å være slemme. Da ei jente flytter inn i nabolaget, krangler og slåss de tre så fælt, at en liten mus får nok - og utfordrer dem:

«Hold opp!» pep en mus, som hørte hvert ord,
«hvilken vemling av dere er størst?
Hvem klarer å stjele jentas skaut,
hvem vil prøve seg først?»

Årets nyhet fra radarparet bak Gruffalo lanseres samtidig i Norge og hjemlandet England! Julia Donaldson og illustratør Axel Scheffler er et av Europas mestselgende barnebokpar. Bildebøkene deres høster kritikerros og priser og flere av dem er filmatisert.

Bokhyllepedagogen anbefaler:

Reklame/lesereksemplar
Heksa, spøkelset og trollet elsker å være slemme. De plager alle (og hverandre)! Så når det flytter en liten jente inn i nærheten tenker de at nå kan de virkelig plage og erte. Men det går ikke helt etter planen.

Denne jenta er nemlig veldig smart, modig og uredd, og lar seg virkelig ikke pelle på nesa!
Vemlingene blir også utfordret av en liten mus til å taskautet til jenta, men ingen klarer det - for jenta er så lur.

En morsom bok på rim av en av mine absolutte favorittduoer innen barnelitteratur. Jeg elsker illustrasjonene, fulle av detaljer og farger. Og jeg elsker bøker på rim!

Denne boka ville ungene lese om igjen flere ganger på rad. Jeg tror kanskje det fenger litt å lese om noen som er SÅ slemme. For det er jo ikke lov, men litt spennende kanskje. Også er det veldig tøft at jenta er så modig og ikke lar seg skremme.

Personlig hadde jeg nok skyhøye forventninger til denne boka, og de innfridde ikke helt - ikke fordi boka ikke var kul og spennende men jeg syns historien slutta litt brått. Og selv om oversettelsen i grunn var god, så fløt ikke teksten like godt når jeg leste den høyt (som jeg syns de andre bøkene til denne duoen så absolutt gjør)

Jeg anbefaler likevel denne boka, for den er virkelig underholdende, spesielt med litt stemmebruk og innlevelse, og kan kanskje også føre til bra samtaler om mobbing og det å tørre å stå i mot noen som ikke er greie.
Props også for normalisering av mangfold i illustrasjonene.
Forresten elsker jeg alle de små koblingene til andre bøker. I denne er det bilde av Gruffalo på veggen ??
Gitt ut på @omnipaxforlag