Forfatter: Nathalie Hense
Illustratør: Ilya Green
Forlag:  Fontini forlag
Utgivelseår: 2010 (1. utgave)

Lei av rosa

Av: Nathalie Hense
Emneknagger: Kjønnsidentitet
De fleste jenter er veldig opptatt av prinsesser og dukker og alt som er rosa. Men ikke alle! MAGICON FORLAG

De fleste jenter er veldig opptatt av prinsesser og dukker og alt som er rosa. Men ikke alle! "Lei av rosa" er en fortelling om ei jente som liker å pynte seg, men som også har sansen for dinosaurer og heisekraner. For hvem har bestemt at rosa bare er for jenter og blått bare for gutter? Og hvem har bestemt at gutter og jenter ikke skal få lov til å gjøre det de har mest lyst til? Dette er ikke bare en vakker og fargesprakende bildebok, men også en humoristisk og litt alvorlig appell til barn og voksne om viktigheten av å få lov til å være seg selv. Den henvender seg like mye til gutter som til jenter, og kan også være velegnet som inspirasjon til å samtale om kjønnsroller, mangfold og toleranse.

Beskrivelse:

De fleste jenter liker rosa og prinsesser og dokker, og de fleste gutter liker heisekraner og biler og dinosaurer. Men jenta i denne boken blir kvalm av rosa, og liker gutteting mye bedre enn jenteting.

Bokhyllepedagogen anbefaler:

Jeg liker denne boka, men samtidig er jeg kritisk til ordene de bruker. Jeg liker godt illustrasjonene og jeg liker de mangfoldige karakterene.

Boka handler om en jente, som ikke føler seg som alle de andre jentene. Hun liker ting som hun blir fortalt av voksne og andre barn at er «gutteting». Hun liker svart, og ikke rosa. Hun liker ikke å leke prinsesse eller med dokker. Foreldrene hennes sier hun er en guttejente. Som betyr «at hun er som en gutt, bare at hun ikke er det likevel».

Videre i boka beskriver hun flere situasjoner med venner og seg selv, der gutter gjør «jenteting» og omvendt. Hun forteller om voksne som ikke forstår, og som kjefter når barna utfordrer kjønnsrollemønstrene - og setter barna i bås. De voksne svarer at «sånn er det bare» når hun spør hvorfor ikke gutter kan like jenteting og jenter kan like gutteting.

Det jeg ikke liker i denne boka, er jo ordene de bruker. Jeg liker ikke å kalle noe jenteting eller gutteting. Jeg liker ikke at man setter barn i bås utifra hvordan de kler seg eller hva de leker med. Men kanskje er det intensjonen til forfatteren? Å utfordre leserne, og hjelpe voksne og barn til å ha samtaler rundt kjønn? Jeg håper det. For ellers er boka bare med på å stemple barn og sette dem i en bås, jente eller gutt - delvis utifra hva de har på seg eller leker med og ikke hvordan de føler seg. Det fins ikke gutteleker og jenteleker i min verden. Leker er leker, klær er klær. Barn skal få velge selv, og få flere valgmuligheter. Så jeg vil si at denne boka kan være en fin bok å lese med barn som kanskje allerede strever litt med dette, og blir satt i bås eller ikke føler seg helt komfortabel med hvordan andre omtaler dem. Men jeg ville ikke introdusert denne boka før barna stiller spørsmål rundt kjønnsroller selv, hvis dere skjønner. For den krever en viss forståelse og evne til diskusjon. Den kan absolutt skape diskusjoner og føre til fine samtaler!