Forfatter: Julia donaldson, Axel Scheffler
Illustratør: Arne Ruste
Forlag:  Dreyer forlag
Utgivelseår: 2020 (1. utgave)
ISBN: 9788283151930

Zog

Av: Julia donaldson, Axel Scheffler
Det er mange ting en liten drage må lære seg! På drageskolen lærer Zog og de andre dragene å fly, å brøle, sprute ild og fange prinsesser.

Zog øver og øver, men er uheldig og skader seg stadig vekk. Heldigvis dukker det opp en jente med plaster for drageskrubbsår og pastiller for hese halser. Og tenk, hun er en ekte prinsesse!
Men prinsesse Perle vil slett ikke gjøre prinsesseting. Og hun vil slett ikke reddes! Hun vil være lege. Tekst på rim og illustrasjoner i velkjent strek: Nok en fulltreffer fra et av verdens fremste «barnebok-par»!

Bokhyllepedagogen anbefaler:

Zog går på drageskolen for å lære å bli en ordentlig drage. En tøff og skummel drage som spruter ild, flyr og fanger prinsesser. Men Zog er ikke noe særlig god til noen av delene egentlig.. heldigvis møter han Perle, som hjelper han hver gang det går skeis. Hun plastrer sårene til Zog og gir han halspastiller, hun er en slags lege. Men egentlig er Perle prinsesse.. hun syns bare det er så fryktelig kjedelig! Gå i kjoler og måtte oppføre seg på en bestemt måte..
Perle lar Zog fange henne som sin prinsesse så han kan vise til læreren på drageskolen. Da kommer det såklart en tullete ridder som tror at Perle er tatt til fange på ordentlig, men Perle vil jo helst være med Zog og være lege!

En festlig og ganske rar bok, men en stor favoritt her hjemme. Zog er liksom så søt og håpløs drage, men snill. Og Perle er en kul prinsesse som helst vil gjøre som hun vil.

Boka går på rim på Donaldsons vis, og illustrasjonene er som alltid kule.
Filmen er også fin! Anbefales.
Gitt ut på @omnipaxforlag