Forfatter: Merete Lund Fasting (red.), Lisbeth Ljosdal Skreland (red)., Jan Kampmann (red.)
Forlag:  Cappelen Damm Akademisk
Utgivelseår: 2021
Innb: Innbundet
ISBN: 9788202689025

Å forske blant barn

Kvalitative metoder

Av: Merete Lund Fasting (red.), Lisbeth Ljosdal Skreland (red)., Jan Kampmann (red.)
Å forske blant barn er en bok om kvalitative forskningsmetoder der forfatterne konkret beskriver hvordan de går frem i sine forskningsprosjekter i ulike barnehager.

Leseren kan med andre ord «se over forskerens skulder» og få innblikk i hvordan det teoretiske og metodiske håndverket blir praktisert.

Boka favner bredt omkring metodologiske utfordringer og muligheter som oppstår når man som forsker trer inn i små barns hverdagsliv. Enkelte av artiklene handler om hvordan man kan gripe tak i barns opplevelses- og interesseperspektiv. I noen kapitler står de metodiske og etiske utfordringer rundt forskning blant barn i sentrum. Andre igjen drøfter hvordan forskjellige pedagogiske tiltak skaper ulike betingelser for barn i barnehagene.

Å forske blant barn er en fagfellevurdert antologi som bidrar med ny kunnskap og innsikt. Boka er aktuell for både forskere og studenter i barnehagelærerutdanningen.