Forfatter: Marit Larsen
Illustratør: Jenny Løvlie
Forlag:  Cappelen Damm AS
Utgivelseår: 2023 (1. utgave)
ISBN: 9788202690168

Sofia finner en sang

Av: Marit Larsen
Hvor kommer sanger fra? Hvor leter man? Ligger de under jorda? Bobler de under havoverflaten?

Midt i larmen fra den travle byen hun bor i, oppdager Sofia en mystisk melodi. Den skiller seg ut fra alle andre lyder, den skinner, den lyser, den har sin egen farge, den snirkler seg gjennom byen som en magisk vind med toner på. Den kryper gjennom gatene og opp gjennom gulvet der hun står, inn i sålene på skoene hennes, den kiler henne på tærne, føttene hennes må danse, de klarer ikke la være, det er som om sangen danser med henne og ikke omvendt. Men hvor kommer lyden fra?

I Sofia finner en sang blir vi med på oppdagelsesferd etter en melodi med magnetisk kraft. For når du finner din egen sang, er den din for alltid.

Superduoen Marit Larsen og Jenny Løvlie er tilbake med en ny bildebok, denne gangen med et tema som ligger tett opptil forfatterens liv og virke. Jenny og Marits første samarbeidsprosjekt, Der Agnes bor, har rukket å bli en internasjonalt anerkjent bildebok, og er utgitt på 8 språk.

Bokhyllepedagogen anbefaler:

En fin og poetisk bok, om et lite barn som plutselig hører en vakker melodi. Hun hører den inne i hodet sitt, men prøver så godt hun kan å finne den igjen. Det skal vise seg å være vanskelig. For hvordan finner man egentlig en sang? Når ikke engang musikere klarer å spille den som hun hører den. Sangen flyter over sidene nærmest som noe håndfast, men akkurat umulig å få tak i.

Både treåringen og niåringen syns boka var fin. Men jeg lurer likevel på om den kanskje er vel så mye for oss voksne?

Nydelig og mangfoldig illustrert, med masse fine detaljer å se på og snakke om. Et lite kunstverk.

cover
kr 299,00