Forfatter: Torjer A.Olsen, Jill Abelsen Olsen
Forlag:  Fagbokforlaget
Utgivelseår: 2023 (1. utgave)

Samiske temaer og perspektiver i alle barnehager

Fra rammeplan til praksis

Av: Torjer A.Olsen, Jill Abelsen Olsen
Emneknagger: Sapmi
I 2017 fikk barnehagen ny rammeplan. Planen innebærer en betydelig økning av det samiske innholdet. Barnehager i Norge - uansett hvor i landet de ligger - er forpliktet til å synliggjøre samisk kultur og mangfold og til å utvikle respekt og fellesskapsfølelse.

Samiske barn og samiske barnehagers plass er styrket, med en klar betoning av rettigheter og forpliktelser. Samiske temaer angår hele Norge og dermed barnehager i hele Norge. Dette er ikke bare en forpliktelse, det er også en glede og en mulighet for fagutvikling og for god praksis i barnehagen.

Boka sikter seg inn mot praksisen og hverdagen i barnehagen til det breie lag av barnehageansatte i Norge. Et mål er også å bidra til fagutvikling og refleksjon blant ansatte i samiske barnehager og barnehager med samiske avdelinger. Innholdet er basert på lang erfaring både fra barnehagen og fra forskning, og gir kunnskap om ulike sider ved samisk samfunn, kultur, språk og historie.

Bla i boken (åpnes i nytt vindu)
cover
kr 299,00