Forfatter: Åsta Birkeland, Nina Carson
Forlag:  Cappelen Damm AS
Utgivelseår: 2022 (1. utgave)
ISBN: 9788202705879

Veiledning for barnehagelærere

Av: Åsta Birkeland, Nina Carson
Emneknagger: Veiledning

Veiledning for barnehagelærere gir praktisk hjelp til å komme i gang med veiledning. Praktiske eksempler får stor plass i fremstillingen. Her er eksempler på veiledningsgrunnlag, på fasene i veiledningen, på bruk av sirkulære spørsmål og gestaltspørsmål og på etiske dilemmaer i veiledningen. Veiledning drøftes ikke isolert, men knyttes til prosesser som refleksjon, danning og læring. Forfatterne drøfter også sammenhengen mellom veiledning, vurdering og skikkethetsvurdering.

I denne 5. utgaven av boka er det foretatt en oppdatert og utvidet revisjon av samtlige kapitler. Oppdateringene er gjort på bakgrunn av endringer i barnehageloven, rammeplan for barnehagen, rammeplan for barnehagelærerutdanningen, nyere forskning og tilbakemeldinger fra lesere.

Boken kan brukes i veiledningsopplæringen i barnehagelærerutdanningen og er et nyttig redskap i kompetanseutviklingen i barnehagen og for barnehagelærere som ønsker å utvikle seg som veiledere. Den er også aktuell for videreutdanningen i veiledning.

Bla i boken (åpnes i nytt vindu)
cover
kr 299,00