Forfatter: Tonje Skoglund, Pia Sundvall
Forlag:  Universitetsforlaget
Utgivelseår: 2021 (1. utgave)

Pedagogisk ledelse i barnehagen

Av: Tonje Skoglund, Pia Sundvall
Emneknagger: Barnehagepedagogikk
Alle pedagogiske ledere har et viktig ansvar for å styrke og utvikle det faglige innholdet i barnehagen.

Forfatterne argumenterer for faglige, reflekterende ledelsesprosesser i barnehagen og beskriver begrepet faglegging som en del av en velfungerende pedagogisk ledelse. Det å reflektere kritisk sammen styrker de ansattes faglighet. Barnehagelæreren besitter profesjonskunnskaper om barnehagepedagogikken og har derfor et særlig ansvar for å øke den faglige kunnskapen internt i barnehagen. I boka knyttes barnehagefaglig teori nært til barnehagens indre liv.

I denne nye utgaven gir forfatterne sin egen stemme større plass i møte med praksisfortellinger, der de er inspirert av kritisk tenkning. Det å spore diskurser og kritisk refleksjon i faglige ledelsesprosesser synliggjør hvordan disse prosessene kan åpne for stadig nye praksiser i barnehagen.

Boka er skrevet for barnehagelærere og studenter i barnehagelærerutdanningen.

cover
kr 299,00