Forfatter: Liv Mette Strømme
Forlag:  Universitetsforlaget
Utgivelseår: 2023 (1. utgave)

Normalitet i barnehagen

Hva vil det si å være «normal»? Tar vi det for gitt at alle legger samme mening i fenomenet normalitet?

Av: Liv Mette Strømme
Emneknagger: Normalitet
I denne boka får ansatte i barnehage og menighet et bredt utvalg metoder som kan brukes for å presentere de store kristne høytidene. Gjennom fortellinger, lek, sang og andre aktiviteter tilgjengeliggjøres høytidene på en praktisk måte. Fortellingsmanusene kan brukes som de står, eller man kan samle ideer og tilpasse dem etter eget ønske. Metodene tar utgangspunkt i rammeplanen og ivaretar barnas behov for undring og kreativitet.

Ansatte i barnehagen opplever et stort ansvar for at barn utvikler seg i tråd med forventninger fra samfunnet. Barn tilpasser seg forventningene fra omgivelsene for å være en del av fellesskapet og unngå ekskludering. Det å være et rasjonelt barn med god kroppslig og følelsesmessig kontroll synes å være idealet, skal man mestre framtidens krav til «det normale mennesket». Men å streve etter det rasjonelle går fort på bekostning av vitalitet, emosjonalitet, impulsivitet og andre uttrykk for engasjement og livsglede.

Det presses på for «tidlig innsats» og bruk av kartlegginger og evalueringer i barnehagen. Profesjonsutøvere må manøvrere med klokskap slik at jaget etter det normale ikke skaper usikkerhet, utenforskap og opplevelse av å ikke være god nok.

Boka retter seg mot studenter i barnehagelærerutdanningen og profesjonsutøvere i barnehagen.

cover
kr 299,00