Forfatter: Julia donaldson
Illustratør: Arne Ruste
Forlag:  Dreyer forlag
Utgivelseår: 2011 (11. utgave)

Røverrotta

Av: Julia donaldson
Emneknagger: Dyr
Røverrotta viser ikke hensyn, men tar det han vil ha fra dem han møter på veien. Han stjeler kløver fra haren og nøtter fra ekornet . og «høy fra sin egen hest!» Ingen kan føle seg trygge, før den modige vesle anda klarer å lure Røverrotta trill rundt.

Røverrotta Jan er en slemming og tar det han vil fra de andre dyra og spiser det opp. Til slutt treffer han ei modig and, og nå får alle dyra fred for røverrotta.

Bokhyllepedagogen anbefaler:

Dagens bok: Røverrotta. Av Julia Donaldson, illustrert av Axel Scheffler.
Røverrotta Jan er en slemming, han stjeler alt han vil. Han tar all mat fra alle han møter på sin vei, og er helt forferdelig kjip rett og slett!
Til slutt blir han lurt av en smart liten and, og skjønner omsider at han ikke må være så fæl.

Denne boka er morsom å lese høyt, på rim og med morsomme ord. Men, Røverrotta er så fæl at man blir litt sint på han underveis.
Morsom detalj, se Gruffalokakene på slutten!

Toåringen liker nok denne boka hakket mer enn meg, og vi lånte den en evighet på biblioteket. Nå fikk vi et eget eksemplar til jul! Og den blir nok lest mye framover.
Gitt ut på @omnipaxforlag