Forfatter: Rose Lagercrantz
Illustratør: Eva Eriksson
Forlag:  Omnipax
Utgivelseår: 2014 (1. utgave)

Mitt lykkelige liv

Av: Rose Lagercrantz
Emneknagger: SkolestartVennskap

Danni skal begynne på skolen og gleder seg veldig. Samtidig tenker hun på om hun kommer til å få nye venner siden hun ikke kjenner noen. Men etter noen dager finner hun og Ella Frida hverandre. De blir bestevenninner og Danni er verdens lykkeligste! Men etter jul får hun vite at bestevenninnen skal flytte! Langt bort! Dannis verden faller i grus. Men sakte fatter hun mot, og snart skal hun få besøke Ella Frida...

«Årets beste barnebok» mente en av anmelderene om denne høytlesingsperlen. Samspillet mellom Rose Lagercrantz enkle, varme tekst og Eva Erikssons uimotståelige illustrasjoner gjør «Mitt lykkelige liv» til en perfekt høytlesingsbok.

Nominert til Deutscher Jugendliteraturpreis 2012 og står på The New York Times liste over Notable Childrens Books of 2013. «Mitt lykkelige liv» er med på Guri Fjeldbergs liste over de 101 beste barnebøkene utgitt på norsk de siste ti årene. Boka ble ble nummer tre i kåringa av Årets bok 2014 (1.-3. klasse) som arrangeres av biblioteket i Stavanger.

Bokhyllepedagogen anbefaler:

En fin bok om mye følelser i små kropper. Boka handler om Danni og bestevennen Ella Frida. Danni kjenner på mye både når hun er lykkelig og ulykkelig. Og det er mye som kan gi store følelser i et lite barns liv! Skolestart, vennskap, flytting. Alt kan kjennes like stort. Det fins mange bøker om Danni, jeg har ikke lest alle. Men denne likte jeg godt, og ungen også. Den er anbefalt for 5-9 år, men det er fleksibelt. Og den kan absolutt brukes som en bok barna kan lese i selv når de mestrer det.

Jeg elsker Eva Erikssons illustrasjoner, de er så sjarmerende og fine.

cover
kr 299,00