Forfatter: Stéphanie Couturier
Illustratør: Maurèen Poignonec
Forlag:  Cappelen Damm AS
Utgivelseår: 2021 (1. utgave)

Følelsene fra glad til gråt

Av: Stéphanie Couturier
Emneknagger: Følelser

Små barn har ofte STORE følelser. Her får de hjelp til å snakke om følelsene, og takle dem. 7 fortellinger i en tykk bok. Perfekt bok for barnehagebarn og barn i småskolen. En flott gavebok med historier og følelser å snakke om hver dag i en hel uke. Morsomme tegninger og spennende historier! Historiene har ulike hovedpersoner og alle barn kan kjenne seg igjen i situasjonene som blir beskrevet og følelsene de utløser.

Disse følelsene har hver sin fortelling i boka: Kjærlighet, Glede, Sorg, Sjenerthet, Sjalusi, Redsel og Sinne.

Bokhyllepedagogen anbefaler:

Denne boka var jeg spent på! Den går litt mer i dybden i alle de ulike følelsene enn det de minste bøkene i samme serien som jeg har lagt ut tidligere gjør. Gjennom boka følger vi flere barn og deres hverdagsliv med små og store gleder og sorger. Det er sju fortellinger.

Boka er innom følelsene: glad, trist, sjalu, kjærlighet, sinna, redd og flau.

Jeg syns historiene om de ulike barna virker troverdige og gjenkjennbare for de fleste, og jeg syns det er fint at de beskriver følelsene godt med hvordan de kan kjennes fysisk på kroppen og inni seg. Boka har kjempefine illustrasjoner.

Det jeg stiller meg litt kritisk til er tipsene boka kommer med. Ja, det er kjempefint å lære seg teknikker for å roe seg ned dersom man utagerer og er sint, eller å klare å tenke klart dersom følelsene tar over og man er til skade for seg selv eller andre. Men, det er også helt ok å bare være sint eller lei seg uten at man skal måtte prøve å flykte fra følelsen. Jeg tror ikke det er intensjonen til forfatteren heller altså, men det kan tolkes som at sint er noe vi helst ikke skal bli og da må vi blåse det sinte bort. Jeg er mer opptatt av å hjelpe barn å anerkjenne følelsene og sette ord på dem, det er målet. Ikke å bli kvitt dem helt. For det er vel heller ikke særlig ofte at man får til uansett? Barn trenger hjelp med følelsesregulering, og bøker som denne kan være til stor hjelp absolutt. Men bruk de tipsene som passer for dere og deres barn, ikke heng dere opp i at man må blåse bort det sinte eller triste.
Men, noen av tipsene er kjempefine også altså. Og spørsmålene til refleksjon er også fine. Og det kan være fine teknikker for noen barn for å komme over kneika!

Den anbefales for barnehagebarn og barn i småskolealder, og der kan jeg si meg enig.

Bla i boken (åpnes i nytt vindu)